Man skulle kunna tro att sydda bilder av en samisk konstnär vore oförargliga, och bara handlade om ett underbart friskt och trivsamt samiskt liv nära naturen. Men Britta Marakatt-Labbas konstverk träffar dig istället som en lätt boxning i magen.
Hennes bilder är allt annat än oförargliga. De visar hur den rendragna ackjan har ersatts av snöskotrar och många andra stora förändringar i det samiska renskötarlivet.
Ett nutidshistoriskt djup finns också med. Samerna i norr har levt och lever utmed gränsen mot Norge. Under andra världskriget räddade samer i Sverige en hel del flyende motståndsmän undan den nazistiska ockupationens förföljelse. Trots myndighetspåbud om att inte göra det.
Britta Marakatt-Labba väljer att skildra denna period genom att sy på tyska mjölsäckar från ockupationstidens Norge. Mjölsäckar med det dåvarande tyska statsvapnet på, en örn med ett hakkors.
Altastriden – ett tema
Britta Marakatt-Labba deltog i protesterna mot utbyggnaden av Altaälven i Nordnorge på 1980-talet. Några av hennes kändaste verk har dessa händelser som tema.
Bland annat finns en närmast hallucinatorisk sömnadsbild där stora svarta kråkor förvandlas till de poliser som kommer för att gripa dem som protesterar och som har lagt sig i vägen för bulldozrarna.
Historiens förlopp
Samerna har en mycket mer dramatisk historia än vad många känner till. Den skildras i utställningen i ett stort, helt cirkulärt verk, producerat av Britta Marakatt-Labba 2003-2007. Sådant som det laestadianska Kautokeinoupproret 1862 finns med där, inklusive den norska statens straff: avrättning genom halshuggning (!) av de två upprorsledarna från den samiska släkten Somby.
Mer traditionella motiv skymtar också i de av hennes bilder som visar den samiska relationen till olika djur. Där finns den gamla religionen med. Den finns också med i form av en bild på flygande nåjder.
Hoten mot de samiska markerna har inte avtagit. I Britta Marakatt Labbas bilder saknas heller inte belysning av det. Hon visar i bild hur svensk gruvdrift förött hela livsmiljöer, så som till exempel skett i Kiruna.
Utställningen pågår till 30 november. Försök hinna se den om du är i Stockholm!
Britta Marakatt-Labba – Där varje stygn andas
”Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá”, omfattar cirka sextio av Britta Marakatt-Labbas verk från 1968 och fram till i dag. Utställningens titel lånar Britta Marakatt-Labbas egen beskrivning av arbetet med de broderade verken: I den tidskrävande arbetsprocessen är det eftertanke och erfarenhet som laddar varje nytt stygn med innebörd och mening.
I det omfattande broderiet ”Historjá” (2003–2007) berättar scenerna, som består av hundratusentals små stygn på linne, om samernas tillvaro, historia och världsbild. Men även om motstånd. Genom att bland annat lyfta fram Kautokeinoupproret 1852 synliggör Britta Marakatt-Labba en händelse som i dag betraktas som en viktig vändpunkt i kampen för samiska rättigheter och politisk självständighet.
Konsttidskriften ArtNews utsåg under våren 2025 ”Historjá” till ett av århundradets konstverk.
Curator för utställningen: Matilda Olof-Ors
Foldertext: Professor Hanna Horsberg Hansen, Norges Arktiska universitet
Text: Henrik Persson
Foto: Ola Persson, Henrik Persson
